چهارشنبه، اسفند ۱۲، ۱۳۸۸

گزیده ای از سخنان اخیر سید محمد خاتمی، رئیس جمهور سابق

● گروههای تندی هستند که نمی خواهند تفاهمی در جامعه شکل بگیرد.

● این مساله مهم است که از مردم صحبت کنیم، نه اینکه از طرف مردم حرف خودمان را بزنیم.

● نباید چون دشمن داریم، در دنیا ماجراجویانه عمل کنیم و مواضع و حرف هایی بزنیم که ریشه در اصل انقلاب و اسلام نداشته باشد و هزینه های زیادی به بار بیاورد.

● ترور و تروریسم به هر صورتی محکوم است؛ تروریست باید جواب جنایت های خودش را بدهد.

● مبنا و پایه ی این نظام، رضایت مردم است.

● بسط ید، فقط قدرت مادی و نظامی و امنیتی داشتن نیست، بسط ید، یعنی رضایت مردم. یعنی اگر مردم خواستند. علی (ع) هم با همه شایستگی هایی که دارد اِعمال حق می کند و اگر مردم نخواستند کنار می کشد و چیزی را بر مردم تحمیل نمی کند، با اینکه شایسته ترین انسان برای حکومت است و این شایستگی را خدا و رسول او نیز تایید و اعلام کرده اند.

● ما هر چه داریم، چه قدرت، چه امکانات اقتصادی، علمی، تبلیغاتی، و نظامی – امنیتی، همه را از مردم به دست آورده ایم. ما امانت دار مردم هستیم. نمی شود هیچ کدام از این ها را علیه مردم بکار برد، این خلاف امانت داری است که باید به آن توجه لازم را داشت.

● چرا صدا و سیمای ما باید فقط القا کننده ی یک جریان محدود فکری باشد؟

● هر تهمتی به اصلاح طلبان و چهره ها و دلسوزان انقلاب می زنند و حتا امکان این وجود ندارد که افرادی که مورد توهین قرار گرفته اند بتوانند از خود دفاع کنند؟ در حالی که رسانه ی ملی باید در اختیار همه ی افکار و اندیشه هایی که در چارچوب نظام قرار گرفته اند باشد.

● ما همه ی حرفمان این بوده و هست که باید برای حکومت، الگو بسازیم، و البته الگو این است که به برکت اسلام، محور و مدار، مردمند، میزان رای ملت است، حکومت، هیچ هویتی جز اینکه بر آمده از رای مردم است ندارد و در مقابلِ مردم مسوول است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر